XT 600 1994

Här presenterar vi våra projekt, gärna med bilder.
magnus
Medlem
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av magnus » mån 13 jul, 2009 9:54 pm

hej på er alla XT-ägare! detta är min första XT, hittils riktigt nöjd med den, en trevlig busmaskin som jag använder till att köra till jobbet med.

Hojen är en XT 600E 1994, tyskimport.
Än så länge är allt original, men letar febrilt efter beggat slipon.
Planerna är att konvertera den till lite mer asfaltsåka, utan att göra om den till en SM.
Ska även lacka om så mycket jag kan till helsvart.
Om jag hittar kommer även sadeln att kläs om, men det är inget prioriterat.

När jag köpte hojen så den ut så här:

Bild

Bild

trevlig, men lite väl 90-tal.

Började med att riva ned allt bara för att kolla att det var ok :)
Färgen var lite tråkig, så det mesta ska lackas om till svar.

Bild

Satt många fler kåpor och plastdetaljer än vad jag trodde från början!

Bild

Nu har jag tyvärr inga bilder från lackeringen, men jag kan säga att det involverade
ett förrådsskjul ombyggt till lackbox :)
Dekalen på tanken skulle tagits bort också om det inte varit för att den var överlackerad! blir vinterprojekt istället.

Bild

Slutresultat just nu! blev väl lite sisådär ytfinish, men skitsamma eftersom det är en brukshoj ;)
Det blev iaf snyggare nu än tidigare, right?

Bild

Bild

Bild

Sen märkte jag efter att ha varit ut och kört en stund att ändröret till hojen skakat av!
Om någon har en extra liggandes över, dra iväg ett mail!

har även plockat bort gummibälgarna till stötdämparna fram och skyddet till bromsskivan.

Det var alla uppdateringar just nu, men fler kommer.
Tips på vad man kan göra för att ytterligare höja körglädjen mottages tacksamt!

/Mange
0 x

Masterblaster
Ny medlem
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Masterblaster » ons 15 jul, 2009 8:01 am

Skyddet till bromsskivan är väl ingen dålig idé... läst någonstans att det kyler bättre utan men gummi bälgarna påverkar väl livslängd av packboxar en hel del eller?
0 x

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » ons 15 jul, 2009 4:58 pm

joo det är sant, men eftersom den inte kommer gå så mycket i grus utan mest till jobbet så kommer inte packboxarna ge sig den närmsta tiden :)

Joo glömde, nu är en GPR-slipon inbeställt, kommer om ca 3 veckor :)
0 x

Modstar
Medlem

Inlägg av Modstar » ons 15 jul, 2009 7:05 pm

ser bra ut :) lycka till med ditt projekt och hoppas på att få se mera resultat ; )
0 x

Moppe-Johan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moppe-Johan » fre 17 jul, 2009 4:25 pm

Hej, var detta Pers hoj i Vallentuna, om ja så va den i bra skick :)

Men kan du förklara varför den är så hög bak? Man får ju in hela huvet under bakhjulet?

Om det var Pers hoj, säger jag bara grattis till ett bra köp !

Mvh Johan
0 x
Lagom är bra.

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » lör 18 jul, 2009 9:28 pm

Japp det var Pers hoj :) Enligt Yamaha som kollade ram-numret så trodde de att de kanske var en 91a, men det vore riktigt konstigt eftersom den är i väldigt fint skick :) (men man vet ju aldrig med tysk-importerade hojar)

Anledningen till att den är hög bak gissar jag på att det är fjädern som är uppställd så högt som möjligt.
tänkte faktiskt titta på det i morgon. Ska även ta och montera bort sista stänkskärmen och fixa eget fäste till reg-plåt och bromsljus, för att få lite cleanare utseende.

På inköpslistan finns även diodblinkers :) har kollat runt överallt, och billigaste verkar vara biltemas grejor. deras 4-pack + relä ligger på lite över 400:- alla andra ställen jag tittat på har samma grejer kostat minst 1300:-!

Johan, har du koll på vem som köpte nya däck till min hoj? framdäcket är nämligen monterat i fel rotationsriktning ;)
0 x

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » sön 19 jul, 2009 8:00 pm

Liten uppdatering idag.
Rev bort bakre stänkskärmen som håller lampan och nummerplåten och byggde eget fäste få upp regplåten lite grann och framför allt för att korta skärmen som bryter av rätt fult mot resten av linjerna på hojen.

glömde självklart bilder på skärmen, men vanlig 2mm plåt, bockat i kanterna och svetsat i böjarna för stabilitet.

(jämför med bilderna ovan så ser man rätt stor skillnad)

Bild
Bild

Nya skärmen är ungefär 15cm kortare, gjorde jävligt mycket för utseendet :)
Senast redigerad av 1 magnus, redigerad totalt 0 gånger.
0 x

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » tor 23 jul, 2009 8:44 pm

Idag blev det en liten, men ack så viktig uppdatering :)
monterade mina LED-blinkers jag köpt på biltema, sammanlagt pris 520:- så det var riktigt bra pris!
(Mesta ställen jag letat på har de kostat 500:- för 2st, och då utan motstånd eller relä).

Bild

storlekskillnad!? jajamensan :)

Bild

Nästa på listan blir till att byta bromsbelägg fram. De jag har är inte slitna, men jag vill ha lite bättre grepp.
har köpt in EBC Sinter-belägg, borde dyka upp i morn så får jag nått kul att göra i helgen.
0 x

Xt600_crix
Administratör

Inlägg av Xt600_crix » fre 24 jul, 2009 10:37 am

Då det blev en hel del om stötdämpare har jag flyttat de inläggen till Mektips här: http://www.xt600.se/board/viewtopic.php?pid=237
0 x
/Christian

Moderator/admin XT600.se

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » mån 27 jul, 2009 7:41 pm

Tack crix :)

Nu har jag monterat på EBC-beläggen, och det blev verkligen skillnad! mycket mera bett i bromsarna.
Nu håller jag fortfarande på att köra in bromsarna, men när man bromsar som vanligt känns de lite bättre, men när man bromsar lite hårdare så biter de sig verkligen in i skivan!

Inte så spännande att lägga upp bilder på beläggen, så jag nöjer mig med att berätta att de var guld-färgade... ;)
0 x

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » tis 04 aug, 2009 10:47 am

Tyvärr lite tråkiga nyheter idag.
Pga en miss från leverantören kommer inte mitt system dyka upp denna vecka som planerat, utan kommer ta ca 3 veckor från idag :(

Riktigt tråkigt med tanke på jag ha semester just nu, och det hade varit grymt kul med nya systemet innan semestern tar slut..

Men men, inte mycket att göra, får helt enkelt vänta till det dyker upp. lägger upp bilder då :)
0 x

Xt600_crix
Administratör

Inlägg av Xt600_crix » tor 06 aug, 2009 11:10 pm

alltid trist att behöva vänta längre när man har ställt in sig på att ha grejjerna... :(

Nåja, blir väl desto roligare när du väl får det!
0 x
/Christian

Moderator/admin XT600.se

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » tor 27 aug, 2009 10:53 am

(Jag tar bort det jag skrivit tidigare att leverantören tabbat sig för 3e gången. visade sig att systemet kom den här veckan, men tydligen var det nått krångel som gjorde att de inte såg mitt system i listan)
(Therians inlägg nedan ser därför kanske konstigt ut :) )

Update!

Mitt system har äntligen kommit! ca 2 timmar efter att firman ringt mig så skickade jag iväg brorsan att hämta det :P

Blänkande avggassystem? Ja tack!

Bild

Deffinitivt storleksskillnad, men framför allt viktskillnad! original ca 10 kilo, GPR ca 2! :D

Bild

En rensad hoj senare. lite väl naket utan någon dämpare alls. (lät MYCKET när man startade upp den....)

Bild

Nya systemet på!

Bild

SWEEEEEEEEEEEET!
( i bakgrunden brorsans Honda CBR 600F med LeoVince-Slipon :)
sen jag köpte min hoj har han blivit sugen på Supermotard, men det vill ha inte erkänna :P )

Bild

Passformen var perfekt, Även om det ser ut på bilderna som att det sticker ut för långt bakåt.
Ser man hojen i verkligheten så ser det annorlunda ut :)

Bild

Ny jävlar ska ut och köras!
Lovar att komma med film/ljud så fort jag fått tag på en kamera!
0 x

therian
Medlem

Inlägg av therian » mån 31 aug, 2009 7:52 pm

En XT ställer man väl aldrig av?
Går ju året runt :)

Trist med leverantören, riktigt dåligt.....EDIT ...hade det varit om nu leverantören FAKTISKT hade dabbat sig och så vidare...

Never mind :)
Senast redigerad av 1 therian, redigerad totalt 0 gånger.
0 x

magnus
Medlem

Inlägg av magnus » tis 01 sep, 2009 9:50 pm

Update! inlägget ovanför (alltså inte Therians) :)
0 x

Skriv svar