Var är farten?

Här diskuterar vi allt som rör våra XT
Skriv svar
larosru
Ny medlem

Inlägg av larosru » lör 11 sep, 2010 6:58 pm

Hej.
Efter många år med en Honda XR 500R har jag nyss utökat mitt förråd med en (på ytan) mkt fin 600xt av årsmodell 2001.
Men jag måste säja att jag inte är så imponerad.
Å det som känns (just nu) mest märkligt är hojens toppfart.
Enligt MSC så ska toppfarten vara runt 160km/h, vid ett "högfartstest" i veckan kom jag efter lååång tid upp i 140 på mätaren.
Visst det räcker för att döda unga o gamla, men lite mer hade jag nog förväntat mig.
Satte på ny drivlina och i övrigt är allt orginal. Cykeln har bara gått 1500mil.
Någon som känner igen sig?
Och kan komma med råd o då?
OBS jag är duktig på att köra i skogen, men har under alla år ägnat minimal egen tid till att skruva. Även mekare måste ju leva!
Därför är jag INTE så inne i det "fikonspråk" som ibland förekommer på detta forum.
Så: Ska hojen inte vara snabbare o rappare än noll till 100 på: hm!
Hils:OR
Ps Honda smäller iväg oändligt mkt bättre o en enda "trimm" jag har är en effektdämpare från Supertrapp. Ds
0 x

Xt600_crix
Administratör

Inlägg av Xt600_crix » lör 11 sep, 2010 8:14 pm

Hej och välkommen

Det jag skulle tänka mig på rak arm är väl att föregående ägare kanske har ändrat drevningen.
Det för att ge ett lägre varvtal i "vanlig" motorvägsfart. det gör ju att sedan effekten inte räcker till i toppen.
Har du bara bytt till en likadan drivlina? Eller köpt specefikt till hojjen? Hur många kugg har du fram/bak?
Vilket varvtal ligger du på i 140?
0 x
/Christian

Moderator/admin XT600.se

larosru
Ny medlem

Inlägg av larosru » mån 13 sep, 2010 10:40 pm

Ghost-rider Ösd här igen.
Ett nytt "högfartstest" visade följande: ca 145km/h vi ca 5600-5700 varv. Min nya drivlina har 23kuggar gram o 45 bak. Jag har även noterat att på registreningsbeviset står det: 27,0 ISO vid nettoeffekten i kW. Kan det röra sig om en stypt cykel?
Jag provade även att varva ur på lägre växlar o nådde då upp till drygt 6000 varv.
Omdrevning inte aktuellt nu, helt ny drivlina som sagt. På min Honda har jag 21 fram o 54 bak. Men bara den åtgärden ska väl inte betyda sååå mkt. Ioförsig vill jag i första hand ha en rappare maskin, toppfart + 140 är av mindre intresse.
Så vart bör jag börja?
Ps Kul att det finns så många "nördar" OBS absolut inget negativt! Intressant alltså att ta del av diverse projekt. Ds.
0 x

Xt600_crix
Administratör

Inlägg av Xt600_crix » fre 17 sep, 2010 1:43 pm

japp låter strypt..

Vet inte just med din, men tidigare modeller ligger runt 30kW ostrypta...
och skall varva upp till 6500.....

strypta ligger på 6000 varv och 20kW
0 x
/Christian

Moderator/admin XT600.se

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » sön 10 apr, 2011 1:53 am

larosru skrev:Ghost-rider Ösd här igen.
Ett nytt "högfartstest" visade följande: ca 145km/h vi ca 5600-5700 varv. Min nya drivlina har 23kuggar gram o 45 bak. Jag har även noterat att på registreningsbeviset står det: 27,0 ISO vid nettoeffekten i kW. Kan det röra sig om en stypt cykel?
Jag provade även att varva ur på lägre växlar o nådde då upp till drygt 6000 varv.
Omdrevning inte aktuellt nu, helt ny drivlina som sagt. På min Honda har jag 21 fram o 54 bak. Men bara den åtgärden ska väl inte betyda sååå mkt. Ioförsig vill jag i första hand ha en rappare maskin, toppfart + 140 är av mindre intresse.
Så vart bör jag börja?
Ps Kul att det finns så många "nördar" OBS absolut inget negativt! Intressant alltså att ta del av diverse projekt. Ds.
Om du kollar tråden "Omdrevning??" så ser du att "yoan" skriver att han har något uppdrevad - 16/45 - och att hans hoj har 15/45 original men att han funderar på att gå till 14/45. "staol" som har en XT600 -00 skriver att han gått ner från 14/45 till 13/45 och att det funkar kanon och att toppfarten ligger på drygt 170.
Om vi gör lite jämförelser, så är det ganska stor skillnad i utväxling mellan Hondan och Yamahan - 21/54=0,39 dvs att för varje varv som motordrevet snurrar, så snurrar bakdrevet 0,39 varv på Hondan - 23/45=0,51 på Yamahan - jämför vi då med 16/45=0,36 (vilket enligt "yoan" "suger, det kan jag lova") eller 15/45=0,33 eller 14/45=0,31 eller 13/45=0,29.
Att jämföra utväxlingen mellan Hondan och Yamahan enbart på drivpaketen, det är inte relevant eftersom utväxlingarna i växellådorna förmodligen också skiljer sig åt - jag ville bara visa att det är ganska stor skillnad på utväxlingarna mellan dina båda hojars drivpaket.
Men om vi då jämför din XT med "staol" så borde väl de vara jämförbara, -00 och -01. Om det då stämmer att 15/45 är original, så har du höjt din utväxling med nästan 55%! Jämfört med 13/45 så har du 76% högre utväxling - om den då också är en strypt version, då är det väl knappast konstigt om den känns trött med den höga utväxlingen du har!
Jag har inte hunnit kolla än vad jag har för utväxling på min -84, någon tidigare ägare har skrivit i instruktionsboken att drevningen ändrades, har för mig att det stod -94 så det kan ju ha ändrats igen sen dess - sen visar min hastighetsmätare för lite, så jag vet inte hur fort min går - har inte heller testat full gas för att se toppfarten.
0 x

Skriv svar