Kickstartad XT600

Här diskuterar vi allt som rör våra XT
Skriv svar
zimzimma
Ny medlem

Inlägg av zimzimma » mån 18 apr, 2011 12:40 pm

Hej hej!

Har köpt en XT600 -93 som går väldigt bra, men jag har lite problem med att starta den. Det finns bara kickstart på den. I början av säsongen då temperaturen var runt 3-4 grader på morgnarna så startade den väldigt bra med choke och ingen gas. 2-3 kickar så var den igång. Sen puttade man in choken efter en halv minut. Nu då det har blivit lite varmare har den blivit mer svårstartad. Den verkar bli sur. Har prövat både med choke och utan. Ibland har jag fått stå och kicka i 3-4 minuter och ser att den droppar lite bensin under tiden jag kickar. Från förgasaren? Antar att det är någon överfyllningsventil (?) i förgasaren, typ... :) Sen startar den iaf till slut och går precis som vanligt, men vid det laget är man så svettig att man knappt vill köra.

Rinner det till FÖR mycket bensin då jag försöker starta eller? Är det någon som har starttips på en XT med kick?

Sen en annan grej med kickstarten. Jag har läst att det finns en "decompresser"-anordning på XT:n som minskar kompressionen så att man orkar kicka. Ibland blir det tvärstopp då jag försöker kicka. Sen om jag ställer mig med hela tyngden på kicken så åker den ner efter ca 2 sekunder. Ska det gå lätt hela tiden?

Ni med kickstartade XT:s får gärna lämna era tips till mig!!

Mvh
Simon
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » tor 21 apr, 2011 8:04 pm

Hej Simon!

Jag köpte en XT 600 -84 för en knapp månad sen, jag har också haft lite svårt att komma underfund med hur jag ska göra i olika situationer - som idag när jag hade varit iväg och handlat. Då blev den sur, inte så att det rann men jag kände lukten av bensin efter att jag kickat ett antal gånger utan att röra gasen och den bara hade tänt till några gånger men utan att starta - då provade jag att kicka med full gas i stället - och då gick den igång på första kicken med full gas! Så i fortsättningen ska jag (när den är varm som den var vid detta tillfälle) testa med full gas. Fast sen har det varit några gånger som den varit varm och jag har bara varit på väg att leta läge med kicken, inget speciellt tryck på kicken utan bara lagt foten på den och då har den startat ändå! Jag har precis fått hem min verkstadshandbok som jag beställde på www.bokus.com "Clymer: Yamaha XT 600 & TT 600 1983 - 1989", jag ska studera den närmare just vad det gäller hur dekompressionsventilens vajer ska vara justerad för att det ska vara OK. Jag får också samma upplevelse ibland, kicken känns som den är totalt orubblig då och då - och ibland skulle man kunna kicka igång den med vänster lillfinger!
Jag ska göra service på min, funderar även på att dra nytt elsystem eftersom det finns lite glapp här och där efter 27 års användning... ;o)

Göran
0 x

Skriv svar