Skidor?

Här diskuterar vi allt som rör våra XT
Skriv svar
WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » sön 24 apr, 2011 3:27 pm

Någon tidigare ägare till min hoj har satt dit fästen för skidor, någon som vet något om vad det finns för olika varianter av skidor till hoj? Enda erfarenheten som jag har av dylikt, den ligger lite drygt 34 år bakåt i tiden när jag gjorde lumpen och vi bara fick montera dit skidorna på Jaworna - det gick inte att testa att köra med dem som det var tänkt, under natten hade det blivit så varmt att i princip all snö smält bort! Skulle vara kul att kunna testa det när det nu finns fästen för det...

När jag idag fått reda på hur man lägger upp bilder här, så gick det åt några försök innan jag fick det att fungera - tänkte att jag lika gärna kunde lägga bilden här i första inlägget, även om det gör att inläggen här under ser lite lustiga ut!

Bild
Senast redigerad av 1 WarriorXT, redigerad totalt 0 gånger.
0 x

lasrberglund
Ny medlem

Inlägg av lasrberglund » ons 21 dec, 2011 10:24 am

Du kan inte skicka en bild på fästet till skidorna? Jag funderar på att sätta på skidor men har problem med hur fästet ska se ut eftersom ramen inte går helt runt motorn. Jag har skaffat skoterskidor som jag tänkte gå lös på med rondellen. Kan bli lite tungt dock men mer bär i snön.
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » tor 29 dec, 2011 4:36 pm

Har en bild, men jag hittar inget om hur man lägger upp bilder här på forumet? Jag kan ju eposta den till dig - men om fler är intresserade?

Att eposta en bild härifrån är tydligen inte heller möjligt?
Senast redigerad av 1 WarriorXT, redigerad totalt 0 gånger.
0 x

lasrberglund
Ny medlem

Inlägg av lasrberglund » sön 01 jan, 2012 1:09 pm

Du kan gärna skicka en bild om du ids.

larsberglund82@hotmail.com

Jag tror ändå att man måste ha dubbdäck dock. Var nyss ute och drog pojken på bobben men spann mer är körde. LIIIITE lutning upp och jag var tvungen springa brevid och stjuta på.....
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » sön 01 jan, 2012 6:51 pm

Har skickat bilden till dig för en stund sedan. Tjaaa...skidorna gör ju varken till eller från vad det gäller fästet! ;o)
0 x

lasrberglund
Ny medlem

Inlägg av lasrberglund » sön 01 jan, 2012 8:44 pm

Sant, men jag trodde inte det skulle vara sååå dåligt fäste med sommardäcken. nya i höstas men ändå.

Studerat fästet och jag funderade på nåt liknande. Men tror du inte att det kan bli farliga brytningar i motorn eftersom motorfästet är såpass nära och ramen ej är runtgående?
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » mån 02 jan, 2012 9:16 pm

Farliga brytningar - njaaa...vad kan man tänka sig för typer av brytningar?

1) Upp och ner - ja, om det finns ändlägen för skidorna - vilket väl i så fall bara finns i skidans övre läge, har svårt att tänka mig någon anledning till att ha ett ändläge nedåt? När skulle det kunna uppstå en brytning då...hmmm...en omkullkörning möjligen, vilket ju skidorna är till för att motverka genom att man står på dem...en misslyckad stoppsladd där man flyger av hojen när den börjar rulla runt sidledes? Då är det nog en hel del annat som blir värre misshandlat på hojen än vad ram/motorfäste blir, då är väl även frågan om man själv är i skick att ha farhågor om hojens skick...
2) Framifrån - ja, om du kör på något med skidan/skidorna så det blir tvärstopp för den/dem i hög fart - men samma fundering där, vilket skick är du i efter den flygtur på låg höjd som visserligen klår Ryanair prismässigt men där landningen riskerar att bli aningen mer hårdhänt än vad mattflygets passagerare normalt sett upplever...
3) Bakifrån - "vadå, jag har i alla fall ingen backväxel på min XT???" nej, det har inte jag heller, jag tänkte mig bara att man kan komma farande och tappa fästet och sno runt och fortsätta färden backande varvid skidorna lättare skulla kunna fastna eftersom de inte har någon uppböjd spets åt det hållet... ;o)
0 x

lasrberglund
Ny medlem

Inlägg av lasrberglund » tis 03 jan, 2012 7:33 am

Tänkte mest framifrån när man kör efter skogsvägarna och skidar slår i en sten eller hugger i ett buskage t. ex.

Jag erkänner at jag kan ha helt fel och har noll kunskap i ämnet bara funderingar.
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » tis 03 jan, 2012 8:38 pm

Jag påstår inte heller att jag vet med säkerhet - det är mina funderingar i ämnet. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna hända särskilt mycket i brytningshänseende på en XT med skidor, tror att den är för lätt - sätt samma skidor med samma fästen på t.ex. en Volvo eller en fullastad oljetanker och kör på en sten i samma fart som med XT:n, då är jag övertygad om att resultatet blir annorlunda för både skidan, fästet, ramen och motorn! Men XT:ns ringa vikt tror jag bara innebär att du snurrar runt stenen/buskaget alternativt att du slår runt med hojen eller flyger av den. Förutsättningen för att köra med skidor är väl ändå att det finns skapligt med snö - vilket normalt sett brukar vara detsamma som att det inte finns så där särskilt mycket grepp, tar det då stopp på ena sidan, så snurrar det väl troligen runt tills det antingen tar stopp eller släpper från det som stoppade XT:n från att fortsätta i den tänkta färdriktningen?
0 x

lasrberglund
Ny medlem

Inlägg av lasrberglund » tor 05 jan, 2012 10:32 am

Efter moget(tråkigt) övervägande tror jag att det blir dubbdäck före för skidor. Får se hur det fungerar och därifrån gå vidare
0 x

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » fre 06 jan, 2012 3:53 pm

Dubbdäck behöver ju knappast vara tråkigt - bara man har is att köra på! ;o) Jag har inte provat det själv - ännu, för närvarande är det jobbsökeri som min mesta lediga tid används till, jag har bara jobb januari ut...
0 x

Skriv svar