Nu är vintern här...

Här diskuterar vi allt som rör våra XT
Skriv svar
skorpan
Ny medlem

Inlägg av skorpan » ons 03 dec, 2008 7:41 pm

Jag kör bara min XT när det är över +5 grader ute, hur gör jag för att vinterförvara den bäst?
Den står i ett kall-garage med frysrisk, är det något speciellt jag bör tänka på?

(är ny på XT)
0 x

therian
Medlem

Inlägg av therian » lör 06 dec, 2008 11:36 pm

Vinterförvara inte. KÖR!

Nä, allvarligt, om du ska vinterförvara längre tid så kanske en liten oljeskvätt i cylindrarna kan vara en idé.
Annars tror jag nog att hojen kan stå som den gör. Skotrar klarar sig ju, så varför inte en tapper XT? ;)
0 x

skorpan
Ny medlem

Inlägg av skorpan » sön 07 dec, 2008 1:33 am

therian skrev:Vinterförvara inte. KÖR!
Synd man inte får köra med skidor, så som man gör med militärens hojar. Det är fantastiskt roligt att köra, bara att gasa för glatta livet!
0 x

therian
Medlem

Inlägg av therian » sön 07 dec, 2008 3:16 pm

Testa dubbdäck, långa endurodubb om du har mycket snö och is!
Har inte testat själv för det är ingen idé här i södern där jag bor för tillfället, men bodde jag norröver skulle jag helt klart fixa en uppsättning dubbdäck. :)
0 x

Masterblaster
Ny medlem

Inlägg av Masterblaster » ons 15 jul, 2009 7:02 am

Ja, apropå det; hur ser det ut med tillåten längd på dubb i Sverige?
Är det som med bildäck att det finns en maximal längd de får lov att sticka ut? Eller rättare sagt - vad är längden dem får sticka ut? Vi talar trots allt om landet Sverige :D
Nu skall jag ju iofs ge mig i kast med en vinter i Oslo med omnejd så det är inte hela världen men jag kommer väl på besök då och då ;)
0 x

Moppe-Johan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moppe-Johan » fre 17 jul, 2009 4:16 pm

Svar till skorpan,

1. Dränera förgasaren för att inte få igensatt lågfartsmunstycke i förgasaren till våren. Sitter en liten stjärnskruv i botten på flottörhuset.

2. Eftersom det är plåt-tank, så rostar dom ju, så jag brukar tanka fullt och blanda i tvåtacktsolja, och skaka om, då finns det ingen luft kvar i tanken heller, så rosten får inget grepp.
En tom tank rostar av kondens osv.

3. Är man snäll så kan man ju ta bort stiftet och hälla i lite olja och kicka runt och upprepa övningen några gånger.
0 x
Lagom är bra.

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » fre 01 apr, 2011 9:58 pm

skorpan skrev:
therian skrev:Vinterförvara inte. KÖR!
Synd man inte får köra med skidor, så som man gör med militärens hojar. Det är fantastiskt roligt att köra, bara att gasa för glatta livet!
Får man inte köra med skidor som civilperson? Det sitter fästen för skidor på min -84, hade tänkt försöka hitta skidor till den för nästa vinter...
0 x

Skriv svar